Milyen a jó webáruház?

Webáruház választási tanácsok

Több, mint 5 éve foglalkozom webáruházakkal, mint programozó. Elsősorban nyílt forráskodú webáruházakat bírtam életre. A felmerülő programozással kapcsolatos problémák esetén általában hozzám fordultak, illetve egyedi elképzelések megvalósításában segítettem a webáruház tulajdonosoknak több országban, így magyarországon is. Ezekre a tapasztalatokra építve elkészítettem egy egyedi, saját kódra épülő webáruházat teljesen az alapoktól kezdve. Ennek az okairól egy másik cikkben fogok részletesen írni. Az elkövetkezendő néhány sorban nem szeretnék senkit sem meggyőzni arról, hogy a saját áruházam a legjobb, mert nem az. Inkább a saját tapasztalataimat szeretném megosztani azért, hogy mindenki a saját maga számára a legmegfelelőbb döntést hozza. Igaz programozói feladatokat végeztem elsősorban de rálátást szereztem a teljes folyamatokra is egyben.
Akkor mégis melyek a jó webáruház ismérvei? Milyen áruházat válasszon az, aki elektronikus kereskedelemmel szeretne foglalkozni? A címben szereplő kérdésből, ha azt szeretnénk megtudni, mi a mindenre "tuti" webáruház megoldás, az aranytojást tojó tyúk, ami éjjel-nappal, még ünnepnapokon is "magától" árul és ehhez nekünk nem kell semmit sem tenni, akkor csalódni fog mindenki, mert ilyen sajnos nem létezik. Ha azt kérdezném, hogy melyik a legjobb cipő a világon? Akkor az ideális cipő keresésére adott válasz egyszerűen lehetne akár az, hogy az a cipő, amelyik kényelmes, soha nem kopik el, használhatom télen, nyáron, esőben, terepen, elmehetek benne színházba, hegyet mászhatok de balettozni is mehetek benne, a lábamat kíméli és mindezek mellé ingyen is van. Könnyen látható, hogy ezt az ideális cipőt nem fogjuk megtalálni. Noha ez magától értetődőnek tűnhet egy kézzel fogható cipő esetén, egy virtuális szolgáltatásnál sokan még ma is az ideális, mindenre jó webáruházat keresik. Ezek után azt mondhatom, hogy véleményem szerint a jó áruház az, amelyik az adott elvárásainknak megfelelően működik. Teljesen jogos lehet a következő kérdés.


Milyen elvárásaink lehetnek egy webáruházzal szemben?


Egy webáruházat azért hoz létre valaki, mert a termékeit szeretné értékesíteni és az értékesítések eredményeként profitot szeretne elérni. Pont ugyanúgy, mint a sarki piacon vagy egy üzletben teszi azt egy értékesítő ember. A piacon helyet kell bérelni és be kell állni az asztal mögé, az üzlethelyiséget pedig egy kőművesnek fel kell építenie és ki kell alakítani benne a polcokat, ahová az árut teszik. A piaci kofa a portékáját, mondjuk a zöldséget és a friss gyümölcsöket kiteszi az asztalra. Amikor odamegyünk, látjuk, tapintjuk, érezzük az alma vagy a szőlő illatát, bele is kóstolhatunk, az érzékszerveinkkel meggyőzödünk róla, hogy friss, illatos, valódi háztáji termék, ezért vásárolunk is belőle. Egy virtuális térben működő áruházban az érzékszerveink nagy része a webes keresőkön keresztül érvényesül. Rajta keresztül érjük el a terméket, ő mutatja meg nekünk a friss árut. A bolt iránt kialakult bizalom és egyéb ösztönzők alapján döntünk a vásárlás mellett. A kiszemelt terméket a kosárba tesszük, majd regisztrációval vagy nélküle leadjuk a rendelést. A bizalmat ki kell építeni a látogatóban és a lehető legkényelmesebb módon elérhetővé kell tenni számára, hogy hozzáférjen az adott termékhez, miután megvásárolta. Jogosan adódhat ismét a következő kérdés.


Mi szükséges a vásárlói bizalom kiépítéséhez?


Úgy gondolom, hogy ez egy hosszú és folyamatos tevékenységnek az eredménye. A piacon, ha a kosaramba a szép almák közé becsempésznek egy romlottat, akkor többet nem fogok ott vásárolni. Ha nem azt kapom vagy nem akkor vagy nem olyan áron kapom, amit ígértek, a bizalom elillan. Amit hosszú idő alatt felépítettek elég gyorsan le lehet rombolni akár egy apró dologgal is. A virtuális térben nehezebb az értékesítő dolga, mert nincs olyan jellegű személyes kapcsolat a vevővel, mint a piacon. A webáruház kód minősége, az értékesítési döntések, a kampányok, az arculat, a visszajelzések mérése, a vásárlói reakciók, a vásárlói viselkedések kiértékelése, nyomonkövetése elég fontos, hogy ezeket felhasználva nagyobb felhasználói élményt lehessen teremteni és ismét vásároljanak vagy elmondják, megosszák másokkal is a vásárlás során tapasztalt pozitív élményeket. Több szakterület is kapcsolódik egy webáruház működéséhez. A szakterületek alapján összegyűjtöttem néhány kérdést, amelyek felmerülhetnek bárkiben és ezek mind meghatározói lehetnek a vásárlói bizalom és az elvárásoknak megfelelő webáruház kialakításában.

Programozás


  • Ki végzi el a szükséges új funkciók lefejlesztését?
  • Ki tartja karban a kódbázist?
  • Alkalmaznak verziókezelő rendszert?
  • A fejlesztőnek van megfelelő tapasztalata?
  • Mi biztosítja a kód minőségét?
  • Ki végzi el a grafikustól kapott sitebuild munkákat?
  • Ki biztosítja és hogyan, hogy az áruház a megfelelő idő alatt szolgálja ki a kéréseket?
  • Mi történik, ha valami hiba keletkezik?
  • Milyen rendelkezésre állású az adott fejlesztő?
  • Mi történik, ha kiesik a munkából?

Kereső optimalizálás


  • Ki végzi el a szükséges tartalom kereső optimalizálását?
  • Van megfelelő tapasztalata?
  • Hogyan mérem az elvégzett munka hatékonyságát?

Üzemeltetés


  • Ki felelős a folyamatos működésért?
  • Milyen időközönként vannak biztonsági mentések?
  • Milyen módon védik a személyes adatokat?
  • Mi történik, ha a látogatottság egy adott szint fölé emelkedik?
  • Ki felelős a rendszer biztonságáért?
  • Mi történik, ha online nem elérhető az áruház?
  • Milyen rendelkezésre állású az adott üzemeltető?

Grafika


  • Ki tervezi meg a grafikai kinézetet, egységes arculatot?
  • Milyen időközönként áll a rendelkezésre?
  • Ki alakítja ki a felhasználői felületek tervét?
  • A termékképeket ki készíti el?
  • Ki a felhasználói élmény kialakításának felelőse?
  • Milyen tapasztalattal rendelkezik?

Pénzügy


  • A pénzügyi, számviteli vonatkozású kérdéseket szakmai felelősséggel ki válaszolja meg?
  • Mikor, kinek, milyen tartalommal és milyen fetételekkel kell kiállítani egy számlát?
  • Mi az elektronikus számla és hogyan állíthatom ki?
  • A virtuális pénznemek és fizetések elszámolása hogyan történik?

Jog


  • Általános szerződési feltételek létrehozásával kihez fordulhatok?
  • Fogyasztóvédelmi kérdésekkel kihez fordulhatok?
  • Ki köti meg és milyen tartalommal a beszállítói szerződéseket?
  • A jogi vonatkozású kérdéseket szakmai felelősséggel ki válaszolja meg?

Beszerzés, raktározás, szállítás


  • Ki a felelős a beszerzési döntésekben?
  • Ki a felelős a megrendelt áruk kiszállításáért?
  • Milyen áron, mikor és honnan szerzi be az áruház a termékeket?
  • A raktározás hogyan és hol történik?
  • Milyen szállítási módok érhetőek el az áruházban?
  • Mi történik, ha nem megfelelő a készlet?
  • Mi történik, ha nem kapja meg időben a vevő az árut?

Értékesítés


  • Ki a felelős az értékesítési döntésekben?
  • Ki határozza meg a kampányokat?
  • Ki tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel?
  • Kik a potenciális vevők?
  • Milyen pénznemet fogad el az áruház?
  • Milyen nyelven érhető el az áruház?
  • Milyen fizetési módok érhetőek el az áruházban?
  • Ki felelős a termékleírások elkészítéséért?
  • Ki kezeli a beérkező rendeléseket?
  • Mi történik akkor, ha valami nem a tervezett módon történik?

A fentiekből adódik a következő kérdés.


Kihez tudok fordulni, ha kérdésem van vagy elvégzendő feladatok merülnek fel?


A cikk címében szereplő "jó áruház", mint eszköz elméletileg már bármi lehetne, ha van a háttérben egy csoport, aki működteti és az előzőleg feltett kérdésekre pontosan tudja a választ és rendelkezik tudatosan kialakított forgatókönyvekkel. Ez azt is jelenti, hogy számomra a jó webáruház elképzelhetetlen egy összehangolt csapatmunka nélkül. A tagok együtt tudnak működni, ahol mindenki az adott részterületének a felelős szakértője és pontosan tudják kihez és mikor kell fordulni.


Összefoglalás


Az előzőek összefoglalásaként elmondhatom, hogy az ideális áruházzal nem rendelkezik és nem is fog rendelkezni senki sem. Webáruháza bárkinek lehet. A webáruházat, amelyek az elvárásaink szerint működik elkészíthetjük. A webáruház, amelyik tartós profit előállítására alkalmas, létezik, ha ezért nap mint nap tudatosan felépítve teszünk. Pontosan tudjuk, hogy kihez és mikor kell fordulni ha segítségre van szükségünk. Pontosan tudjuk, hogy mihez értünk és mi az, amiben bizonytalanok vagyunk. Egy webáruház indítása pénzügyi szempontból egy befektetési döntéshez hasonlítható, ahol a befektetők a legnagyobb megtérülés elérésére törekszenek, ezt a célt azonban a kockázat korlátozza.